Típics tòpics sobre la història:
❌ Vulgarment és diu que la història ja està escrita.
❌ Altres diuen que la història l’escriuen els vencedors.
❌ La història és avorrida perquè s’ha de memoritzar i no serveix per res.
❌ Hi ha qui creu que qualsevol pot escriure història perquè pensen erròniament que és una afició i no una professió.

‼️Però els historiadors i historiadores opinem el mateix?
✅ Si fos una afició no hi haurien graus d’història a les universitats (abans llicenciatures).
✅ La història no s’ha de memoritzar, s’ha d’entendre i analitzar.
✅ No serveix de res memoritzar dates. Qualsevol fet històric té uns antecedents, un desenvolupament i unes conseqüències que s’han de contextualitzar.
✅ La investigació històrica utilitza el mètode científic.
✅ La història és una ciència viva -com totes- perquè noves investigacions o recerques poden confirmar o refutar les hipòtesis.
✅ En la història és imprescindible consultar els arxius i la documentació i no fer afirmacions o hipòtesis que no estiguin contrastades documentalment.
✅ Sempre -si és possible- s’han d’utilitzar fonts primàries i no fer afirmacions que no estiguin documentades. Les fonts secundàries són interessants però complementàries.
✅ Si no utilitzem el mètode científic no fem investigació històrica, fem pseudohistòria.
Qui oblida la història està condemnat a repetir-la.

* El contingut del text i/o imatges es pot compartir sempre que es respecti la propietat intel·lectual, es citi l’autoria i l’enllaç a aquest article de la web https://www.atri.cat/tipics-topics-sobre-la-historia/
